vineri, 21 ianuarie 2011

Aspecte legale si demersuri juridice- pensii militare

Despre pensiile militare: aspecte legale si demersuri juridice
Pentru că am observat cum îşi dau cu părerea pe la televizor nişte pedelişti care au primit de la partid 3 fraze despre pensiile militare pe care să le turuie cât e e ziua de lungă, vreau să vă prezint un punctaj ceva mai tehnic, dar care vine să lămurească deplin, cu textul în faţă, batjocura pe care o patronează Boc, Igaş şi Oprea. E drept că sunt multe chestiuni de natură juridică, dar prea m-am săturat de toţi portocaliii care bat câmpii în studiourile tv fără să ştie măcar numărul Hotărârii de Guvern care se referă la pensiile în cauză.
Principiile enunţate mai jos le-am discutat şi cu cei aproape 300 de pensionari din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională cu care m-am întâlnit luni şi marţi şi cu care am discutat asupra paşilor de urmat în această chestiune. Prin urmare:
a).Cadrul legal;
- LEGEA nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor;
- HOTĂRÂREA nr. 735 din 21 iulie 2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislaţiei privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale poliţiştilor şi ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor, conform Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor;
- INSTRUCŢIUNI nr. 191 din 25 august 2010 de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislaţiei privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale poliţiştilor şi ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor, conform Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor;
b). Aspecte legale;
Prin sentinta nr. 338/2010, Curtea de Apel Cluj a dispus, in temeiul dispozitiilor art. 14 din legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, suspendarea executarii HG nr. 735/2010. Suspendarea s-a dispus până la pronunţarea hotărârii de fond.
Hotararea instantei de fond a fost confirmata de Inalta Curte de Casatie si Justitie prin respingerea recursului formulat de Guvernul Romaniei.
Foarte important!!! Totodata, in cadrul dosarului nr. 1510/33/2010, Curtea de Apel Cluj a dispus si anularea dispoziţiilor articolului 2 alin. 2, 3, 4, 6, 7, articolului 6 alin. 1, 2, 4 şi articolul 10 alin. 2 din Hotărârea de Guvern nr. 735/2010, respectiv tocmai articolele care obligau pensionarii sa-si ceara singuri recalcularea si cele care ii sanctionau cu micsorarea pensiei daca nu depun cererea de recalculare precum si articolele care prevedeau posibilitatea ca, pentru perioadele care constituie stagiu de cotizare şi pentru care nu au putut fi dovedite veniturile realizate lunar sau documentele doveditoare nu au fost depuse în termenul pentru recalculare prevăzut de lege, la determinarea punctajului mediu anual sa se utilizeze salariul mediu brut pe economie din perioadele respective.
Interpretarea pe care ne-o oferă domnul Boc şi camarila şi anume că hotărârea Curţii de Apel nu produce efecte decât pentru părţile litigante nu are temei legal. HG nr. 735/2010 este un act administrativ cu caracter normativ, in privinta caruia devin incidente dispozitiile art. 23 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, dispozitii care stabilesc ca hotărârile judecătoreşti definitive şi irevocabile prin care s-a anulat în tot sau în parte un act administrativ cu caracter normativ sunt general obligatorii, motiv pentru care se dispune si publicarea obligatorie a acestor hotarari in Monitorul Oficial al României, Partea I.
b1) Din punctul de vedere al aspectelor de nelegalitate care vizeaza HG nr. 735/2010, ar fi de mentionat ca hotararea in discutie fost adoptată în baza art. 3 al. 3 din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor.
Conform art. 4 al. 3 din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, ar fi trebuit ca actul elaborat de Guvern să fie emis în limitele și potrivit normelor care îl ordonă.
Cu toate că Legea nr. 119/2010 nu implică pensionarii în niciun fel în procesul de recalculare a pensiilor, prin încălcarea normelor de tehnică legislativă, Guvernul a inclus în H.G. nr.735/2010, prin exces de putere, mai multe dispoziții care adaugă la lege. Prin aceste dispoziții asa-zisii beneficiari ai normelor legale sunt obligați să procure documente doveditoare privind veniturile realizate de-a lungul întregii cariere și apoi, pe baza acestor documente, să solicite recalcularea (în fapt, diminuarea) pensiilor, sub sancțiunea recalculării acestora pe baza salariului mediu brut pe economie.
Pe lângă faptul că instituirea acestei obligații este nelegală, ea este in plus inutilă din punct de vedere al operativității procesului de recalculare, întrucât organele însărcinate cu centralizarea datelor din statele de plată pot trimite aceste date direct la structurile de pensii. Din moment ce organele statului au hotărât diminuarea unui drept, tot ele trebuie să-și asume întreaga răspundere pentru operativitatea și corectitudinea activităților necesare punerii în aplicare a acestei măsuri.
Mai mult, raportarea la salariul mediu brut pe economie pentru acele perioade pentru care nu se pot dovedi veniturile realizate lunar este de principiu netemeinică. Aceasta deoarece un salariat din economie muncește 8 ore pe zi, 5 zile (înainte de 1989-6 zile) pe săptămână, are libertate de deplasare fără a cere consimțământul șefului (angajatorului), în timp ce militarul este la datorie 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână și are o multitudine de restricții și îngrădiri ale drepturilor și libertăților. Prin urmare, impunerea acestei reguli și pentru pensionarii militari ar însemna stabilirea unei ”egalități” injuste, netemeinice și lipsite de orice suport moral.
b2) Totodata, recalcularea pensiilor stabilite prin legi speciale, aflate în plată, nu se poate face decât cu încălcarea principiului neretroactivităţii legii, prevăzut la art. 15 alin. (2) din Constituţie, potrivit căruia legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile. Iar aberaţiile debitate de portocalii cum că drepturile pensionarilor vor fi acordate retroactiv sunt incredibile. Oamenii nu se îmbracă retroactiv, nu mănâncă retroactiv şi nu-i iartă nimeni de plata dobânzilor la credite bancare contractate numai pentru că Guvernul nu-şi face treaba.
Nu in ultimul rand, mentionam ca diminuarea pensiei, fara ca persoana afectata de aceasta masura sa primeasca comunicarea deciziei de recalculare, reprezinta nu numai o incalcare flagranta a drepturilor pensionarilor, dar si o modalitate injositoare, dispretuitoare, de punere in aplicare a unor masuri deopotriva nelegale si lipsite de moralitate.
In acest fel, pensionarul este pus in situatia de a nu cunoaste temeiurile legale pentru care i-a fost diminuat venitul din pensie si pe cale de consecinta de a a solicita organelor competente o analiza a legalitatii masurii de recalculare.

c). Demersuri juridice – paşii de urmat:
- realizarea procedurii prealabile prin contestarea deciziei de recalculare a pensiilor în termen de 30 de zile de la comunicare, la comisiile de contestaţii care funcţionează în cadrul Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Administraţiei şi Internelor şi Serviciului Român de Informaţii;
- in situatia in care nu s-a primit comunicarea deciziei, se poate formula de asemenea plangere prealabila in vederea sesizarii aspectului legat de absenta unui act formal de recalculare a pensiei, astfel incat sa fie deschis, inclusiv in aceasta modalitate, accesul la instanta de judecata;
- la acest moment, se poate solicita Guvernului Romaniei, in temeiul art. 7 din legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ si revocarea HG nr. 735/2010, concomitent cu formularea unei cereri in adresate instantei de contencios administrativ de suspendare a executarii acestui act administrativ;
- formularea si înregistrarea la instanta de judecata competenta a unei actiuni in anularea deciziilor comisiilor de contestaţii iar, pe cale de consecinta, anularea deciziilor de recalculare , in termen de 30 de zile de la momentul primirii raspunsului; in cadrul acestei actiuni se poate solicita inclusiv obligarea paratului la restituirea sumelor de bani neacordate ca urmare a deciziei de recalculare;
- dupa momentul primirii răspunsului la cererea de revocare a HG nr. 735/2010, sau daca nu se primește un răspuns in termen de 30 de zile de la înregistrarea cererii de revocare, formularea unei cereri de anulare a HG nr. 735/2010.
Am convenit cu militarii cu care m-am întâlnit că vom parcurge toate căile prevăzute de legislaţia internă şi, în măsura în care nu vom avea satisfacţie la instanţele naţionale, ne vom adresa CEDO, practica acesteia fiind constantă în a stabili că pensia este un drept de proprietate şi prin acte normative nu se poate retroactiva în sensul recalculării unor drepturi legal dobândite.
ADRIAN TUTUIANU